back to top

Τα τεχνητά γλυκαντικά αυξάνουν τον κίνδυνο για την καρδιαγγειακή νόσο

Σύμμαχος μας στην απώλεια βάρους μπορεί να είναι τα τεχνητά γλυκαντικά, αλλά φαίνεται πως είναι «εχθρός» της καρδιαγγειακής υγείας, σύμφωνα με νέα μελέτη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα τεχνητά γλυκαντικά μπορεί να αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.

Συνήθως αποφεύγουμε τρόφιμα ή ποτά με πολλή ζάχαρη καθώς μας προσθέτουν περισσότερες θερμίδες, καθώς η συχνή κατανάλωσή τους μας φέρνει πιο κοντά στην παχυσαρκία και σε συνέπειές της όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης. Ωστόσο στην προσπάθεια υποκατάστασης της ζάχαρης, η χρήση τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να είναι βλαπτική, όπως έδειξαν τα ευρήματα  μιας μελέτης με περισσότερα από 100.000 άτομα. Η μελέτη  δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό BMJ.

Ο πληθυσμός της προοπτικής μελέτης ήταν 103.388 συμμετεχόντων από τη γαλλική κοόρτη NutriNet-Santé. Η ερευνητική ομάδα αξιολόγησε τις πιθανές συσχετίσεις μεταξύ καρδιαγγειακής νόσου και τεχνητών γλυκαντικών από όλες τις διατροφικές πηγές, όπως είναι ποτά, επιτραπέζια γλυκαντικά, γαλακτοκομικά προϊόντα, αρτοσκευάσματα και γλυκά.

Αναλυτικά, εντοπίστηκε ότι η καθημερινή πρόσληψη τεχνητών γλυκαντικών συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου συνολικά (αναλογία κινδύνου [HR] 1,09, 95% CI 1,01-1,18, p=0,03). Οι απόλυτοι αριθμοί επίπτωσης σε συχνούς καταναλωτές γλυκαντικών και μη καταναλωτές ήταν 346 και 314 ανά 100.000 ανθρωποέτη, αντίστοιχα.

Τα τεχνητά γλυκαντικά συσχετίστηκαν επίσης σημαντικά με αυξημένο κίνδυνο για αγγειακή εγκεφαλική νόσο  (HR 1,18, 1,06-1,31, p =0,002), με ποσοστά επίπτωσης 195 και 150 ανά 100.000 ανθρωποέτη σε συχνούς καταναλωτές γλυκαντικών και μη καταναλωτές, αντίστοιχα.

Ειδικότερα, η καθημερινή πρόσληψη ακεσουλφάμης και σουκραλόζης συσχετίστηκε με 40% και 31% αυξημένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου, αντίστοιχα. Ηκατανάλωση ασπαρτάμης συσχετίστηκε με 17% αυξημένο κίνδυνο για αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια.

Από την  μεγάλης κλίμακας προοπτικής μελέτη προκύπτει η πιθανή άμεση συσχέτιση μεταξύ της συχνής κατανάλωσης τεχνητών γλυκαντικών, ειδικά ασπαρτάμης, ακεσουλφάμης, σουκραλόζης και αυξημένου κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο. Οι επιστήμονες συνιστούν να είμαστε προσεκτικοί και να τα χρησιμοποιούμε με μέτρο.

Επιμέλεια: οι  καθηγητές της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σταυρούλα (Λίνα) Πάσχου (Επίκουρη Καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας) και Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Καθηγήτρια Θεραπευτικής-Επιδημιολογίας-Προληπτικής Ιατρικής).

Πηγή: https://virus.com.gr/ta-technita-glykantika-auxanoun-ton-kinduno-gia-tin-kardiaggeiaki-noso/

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Κολπική μαρμαρυγή: Ακόμα και ελαφρά άσκηση είναι πιθανό να μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου

Σε σύγκριση με αδρανείς ενήλικες, όσοι έκαναν ελαφρά άσκηση είχαν 9% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν εγκεφαλικό επεισόδιο. Αν κάποιος έχει κολπική μαρμαρυγή, η έστω και...

Νέο φάρμακο για την παχυσαρκία: Σημαντική απώλεια βάρους με μία ένεση Mazdutide την εβδομάδα

Η θεραπεία της παχυσαρκίας περνά σε μια νέα εποχή. Νέα σημαντικά δεδομένα για τη φαρμακευτική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας έρχονται από τη μελέτη GLORY-2, που δημοσιεύθηκε...

Το κοιλιακό λίπος προβλέπει καλύτερα από τον ΔΜΣ τον καρδιαγγειακό κίνδυνο

Ο ΔΜΣ δεν μπορεί να λάβει υπόψη την κατανομή του σωματικού λίπους. Το μέγεθος της μέσης ενός ατόμου αποτελεί καλύτερο δείκτη κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων από...

Ετικέτες