back to top

Ευθύνη ιατρών και οδοντιάτρων για πράξεις αθέμιτου ανταγωνισμού στο διαδίκτυο

 Πράξεις ιατρών θα μπορούσαν να θεωρηθούν αθέμιτα ανταγωνιστικές, στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους για προσέλκυση πελατών –ασθενών, ενάντια στα χρηστά ήθη και με περιορισμό ή αποκλεισμό της ελευθερίας επιλογής τους ή με παρεμπόδιση άλλων συναδέλφων να εισέλθουν επί ίσοις όροις στον ανταγωνισμό. Τέτοιου είδους πρακτικές, δε, είναι, πλέον, συνηθισμένες, καθώς το διαδίκτυο έχει δημιουργήσει έναν χώρο ανταγωνισμού, ο οποίος, ωστόσο, δεν είναι, ούτε πρέπει να παραμένει ανεξέλεγκτος.

Ενδεικτικά αθέμιτα ανταγωνιστικές πράξεις ιατρών στο διαδίκτυο συνιστούν η παραπλανητική πληροφόρηση του κοινού, η συγκριτική διαφήμιση που αναφέρεται στη δράση άλλων ιατρών, η διατήρηση ιστοσελίδας από ιατρό, η οποία δεν παραπέμπει στις πραγματικά παρεχόμενες υπηρεσίες , o κυβερνοσφετερισμός και η διαφήμιση, όπου επαγγέλλεται θεραπεία με μη αναγνωρισμένες μεθόδους ή με φάρμακα και άλλα θεραπευτικά μέσα που δεν έχουν αναγνωρισθεί και καθιερωθεί επιστημονικά κ.ά. Στο ελληνικό δίκαιο βασικό νομοθέτημα για την αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού είναι ο Ν 146/1914.Μάλιστα στον προαναφερθέντα νόμο συγκεκριμένες αθέμιτες πρακτικές τυποποιούνται ως ποινικά αδικήματα. Μολαταύτα, ζήτημα τίθεται εάν οι διατάξεις του Ν 146/1914 εφαρμόζονται στους ελεύθερους επαγγελματίες, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη γενική ρήτρα του άρθρου 1 Ν 146/1914 ως αθέμιτη θεωρείται μόνον η ανταγωνιστική πράξη που διενεργείται στις εμπορικές, βιομηχανικές και γεωργικές συναλλαγές.Ανεξαρτήτως, ωστόσο, του Ν 146/1914, για την εφαρμογή του οποίου στους ελεύθερους επαγγελματίες υπάρχει, κατά τα ανωτέρω, διάσταση απόψεων, νομική βάση για την αντιμετώπιση πράξεων αθέμιτου ανταγωνισμού κατά την επαγγελματική δραστηριότητα ιατρών προσφέρει και ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας (ΚΙΔ). Ειδικότερα το άρθρο 21 παρ. 2 ΚΙΔ καθιερώνει την υποχρέωση του ιατρού να αποφεύγει οποιαδήποτε πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού με τους συναδέλφους του, παραθέτοντας ενδεικτικά πράξεις που εμπίπτουν στην έννοια αυτή. Ακόμη, μεταξύ άλλων, τον έλεγχο αθέμιτων ανταγωνιστικών πράξεων έχουν ως στόχο τόσο το άρθρο 17 ΚΙΔ που ρυθμίζει ζητήματα διαφήμισης των ιατρών και παρουσίας τους στα ΜΜΕ όσο και το άρθρο 18 ΚΙΔ που αφορά την παρουσία των ιατρών στο διαδίκτυο. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι ο ΚΙΔ καθιερώνει μόνον αστική και πειθαρχική ευθύνη των ιατρών που επιδεικνύουν αθέμιτα ανταγωνιστική συμπεριφορά.Τέλος η ιατρική διαφήμιση υπάγεται παράλληλα και στο πεδίο εφαρμογής του Ν 2251/1994, ο οποίος στο πλαίσιο της προστασίας του καταναλωτή, στα άρθρα 9 επ. απαγορεύει την παραπλανητική και αθέμιτη διαφήμιση. Παρόλα αυτά και στην περίπτωση αυτή, ελλείψει διατάξεων που τυποποιούν ως ποινικά αδικήματα τις αναφερόμενες στο νόμο αυτό αθέμιτα ανταγωνιστικές συμπεριφορές, ισχύουν όσα προαναφέρθηκαν για τον ΚΙΔ, οπότε και πάλι δεν είναι δυνατή η ανάλογη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Ν 146/1914 για τη θεμελίωση ποινικής ευθύνης του δράστη των συγκεκριμένων πράξεων.Συμπερασματικά ποινική ευθύνη ιατρών για αθέμιτα ανταγωνιστικές πράξεις απέναντι σε συναδέλφους τους μπορεί να προκύψει μόνο σύμφωνα με τις κοινές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, εφόσον πληρούται η αντικειμενική και υποκειμενική υπόσταση των τυποποιημένων σ’ αυτές εγκλημάτων. Κατ΄ εξαιρεση, εφαρμογή των διατάξεων του Ν 146/1914 για τη θεμελίωση ποινικής ευθύνης ιατρού θα μπορούσε να γίνει, εφόσον ο ιατρός προέβη στις αθέμιτα ανταγωνιστικές πράξεις ως νόμιμος εκπρόσωπος ή μοναδικός εταίρος ιατρικής εταιρίας κεφαλαιουχικού χαρακτήρα που έχει αποκτήσει την εμπορική ιδιότητα κατά το τυπικό σύστημα.Κατ’ αναλογία, δε, των παραπάνω, στην περίπτωση των Οδοντιάτρων ισχύουν όσα ορίζονται στον Κώδικα Δεοντολογίας Οδοντριάτρων, σύμφωνα με τον οποίο:Αρθρο: 21 ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Κάθε άμεση, ή έμμεση ενέργεια διαφήμισης, ή δημοσιότητας απαγορεύεται. Η φήμη του οδοντιάτρου θεμελιώνεται με την επιστημονική του κατάρτιση και την επαγγελματική του συνέπεια και εντιμότητα.Αρθρο: 22 1. Ο οδοντίατρος απαγορεύεται να διαφημίζεται άμεσα, ή έμμεσα στον ημερήσιο τύπο, το χρυσό οδηγό, τους κινηματογράφους, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τα ηλεκτρονικά δίκτυα – διαδίκτυα, καθώς και σε οποιοδήποτε άλλο μέσο μαζικής ενημέρωσης. 2. Ο οδοντίατρος απαγορεύεται να τοποθετεί πινακίδες, αφίσες, ή φυλλάδια σε καταστήματα ή οχήματα, να χρησιμοποιεί κάθε σήμα, ή επιγραφή εμπορικής εμφάνισης, καθώς και να τοιχοκολλά, ή να διανέμει αγγελίες, φυλλάδια, βιβλιάρια, ή οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο, έστω και αν αναγράφονται σε αυτά μόνο τα στοιχεία του, ή τα στοιχεία της Εταιρείας στην οποία παρέχει τις υπηρεσίες του. 3. Κατ” εξαίρεση επιτρέπεται στον οδοντίατρο: α. Κατά την έναρξη της επαγγελματικής του δραστηριότητας, καθώς και σε περίπτωση που εγγράφεται σε άλλο Σύλλογο λόγω αλλαγής έδρας, να δημοσιεύει σχετική ανακοίνωση στις τοπικές εφημερίδες για έξι μήνες (μονόστηλο 5 cm). β. Κατά την αλλαγή επαγγελματικής στέγης, εφόσον παραμένει μέλος του ίδιου Συλλόγου, να δημοσιεύει σχετική ανακοίνωση στις τοπικές εφημερίδες για τρεις μήνες (μονόστηλο 5 cm).Αρθρο: 23 ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ 1. Οι οδοντίατροι μπορούν να διατηρούν ιστοσελίδα στο διαδίκτυο στην οποίαν αναφέρονται Ιδίως τα οριζόμενα στην παράγραφο α του άρθρου 26 2. Το όνομα, η επωνυμία, ή ο τίτλος που επιλέγει ο οδοντίατρος για την ιστοσελίδα του, ή την ηλεκτρονική του διεύθυνση πρέπει να συνάδουν με την επαγγελματική του ευπρέπεια και αξιοπρέπεια και να ανταποκρίνονται στις πραγματικά παρεχόμενες υπηρεσίες. Η ιστοσελίδα πρέπει να αναφέρει το χρόνο της τελευταίας της ενημέρωσης. Πρέπει επίσης να αναφέρει οποιαδήποτε πιθανή σύγκρουση συμφερόντων. 3. Η ιστοσελίδα μπορεί να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τις συμβάσεις, ή την με οποιονδήποτε τρόπο συνεργασία του οδοντιάτρου με το Δημόσιο, τα ταμεία ασθενείας και τους ασφαλιστικούς φορείς. 4. Οι πληροφορίες, που παρέχονται στην ιστοσελίδα πρέπει να είναι ακριβείς, αντικειμενικές, κατανοητές και σύμφωνες με τον παρόντα Κώδικα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγούν σε παραπλάνηση του κοινού, ή σε έμμεση συγκριτική εκτίμηση προσόντων, ή πτυχίων. Αρθρο: 24 Απαγορεύεται στον οδοντίατρο η χρήση εικονικών μεσαζόντων πελατών, ή άλλων με σκοπό την προσέλκυση πελατείας με ποσοστά, όπως και η παροχή, ή λήψη ποσοστών επί οδοντιατρικής αμοιβής. Απαγορεύεται επίσης η διενέργεια μη ζητηθέντων τηλεφωνημάτων και η αποστολή μη ζητηθέντων φυλλαδίων, ή άλλου ταχυδρομικού υλικού για την προώθηση οδοντιατρείου.*Η πληροφόρηση που εμπεριέχεται στο παρόν άρθρο δεν συνιστά νομική συμβουλή. Μια τέτοια νομική συμβουλή είναι δυνατό να παρασχεθεί μόνον από αρμόδια/ιο δικηγόρο του συγκεκριμένου τμήματος του γραφείου μας που εξειδικεύεται στον ειδικό τομέα δικαίου, αφού προηγουμένως λάβει υπόψη του/της το σύνολο των δεδομένων που θα εκτεθούν και θα μελετηθούν για την υπόθεσή σας.

Πηγή:www.mcaounilaw.gr

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Αυξάνει το οπλοστάσιο των φαρμάκων για τους ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια και διατηρημένο κλάσμα εξώθησης?

Οι ανταγωνιστές των αλατοκορτικοειδών έχουν δείξει κλινικό όφελος σε πάσχοντες από καρδιακή ανεπάρκεια με χαμηλό κλάσμα εξώθησης (ΚΕ). Στη μελέτη FINEARTS-HF αξιολογήθηκε η κλινική...

Δημογραφικό: Ο μισός πληθυσμός είναι άνω των 46 ετών – Τι προβλέπει το σχέδιο δράσης της κυβέρνησης

Το 2022, οι γεννήσεις έπεσαν για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας κάτω από τις 80.000, έναντι 150.000 το 1980 Με ορίζοντα δεκαετίας, έως το...

Αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο: Απαντήσεις σε συνήθη ερωτήματα

Ποια συμπτώματα θα πρέπει να μας θορυβήσουν; Υπάρχει πρόληψη; Τι είναι το αιμορραγικό εγκεφαλικό και τι το προκαλεί; Αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο είναι το εγκεφαλικό επεισόδιο που...

Ετικέτες