back to top

Τι είναι η εργοσπιρομετρία και γιατί είναι χρήσιμη μετά τα 50 -Σε ποια δημόσια νοσοκομεία γίνεται η εξέταση

Μία εξέταση που πρέπει όλοι να κάνουν μετά τα 50 στο πλαίσιο της πρόληψης είναι η εργοσπιρομετρία, μία ιατρική εξέταση.

Μία δοκιμασία καρδιοαναπνευστικής άσκησης

Οπως δηλώνει σε συνέντευξη της στο Πρακτορείο Fm και στην Τάνια Μαντουβάλου, η καθηγήτρια Πνευμονολογίας του ΕΚΠΑ και μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας, Παρασκευή Κατσαούνου, η εξέταση αυτή που είναι δοκιμασία καρδιοαναπνευστικής άσκησης εξετάζει λεπτομερώς τη λειτουργία του αναπνευστικού, του καρδιαγγειακού και του νευρομυϊκού συστήματος. 

Δηλαδή των τριών συστημάτων που συνδέονται με την άσκηση. «Υπολογίζεται ότι μετά τα 50 ένα 20% έχει αρχίσει να έχει δύσπνοια στην κόπωση και μέχρι τα 65 το ποσοστό φτάνει στο 33%. Συνήθως μετά τα 50-55 όταν ανεβαίνουμε σκαλιά ή ανηφόρες, δυσκολευόμαστε. Αυτό κάποιοι το θεωρούμε φυσιολογικό και νομίζουμε ότι μπορεί να συμβαίνει λόγω ηλικίας, αλλά στην πραγματικότητα μπορεί να υποκρύπτει ότι κάποιο από τα συστήματά μας αρχίζει να δυσλειτουργεί. Μπορεί να υπάρχει κάποιο πρόβλημα είτε στην καρδιά, είτε στο αναπνευστικό, είτε στο νευρομυικό σύστημα. Ή το πρόβλημα μπορεί να οφείλεται στην κακή φυσική κατάσταση και στα παραπανίσια κιλά. Επομένως, για να μπορέσουμε να διαγνώσουμε αν η δυσκολία στην άσκηση υποκρύπτει κάποιο αρχόμενο πρόβλημα, κάνουμε μία εργοσπιρομετρία».

Να προστεθεί στις προληπτικές εξετάσεις, σε ποια δημόσια νοσοκομεία γίνεται

Σύμφωνα με την καθηγήτρια, κάτω από ιατρική επίβλεψη κάνουμε άσκηση, είτε τρέξιμο σε ένα διάδρομο, είτε ποδήλατο, συνδεδεμένοι με όργανα που εξετάζουν όλες αυτές τις λειτουργίες .«Υποβάλλοντας τον εξεταζόμενο σε κλιμακούμενη μέγιστη άσκηση, η εργοσπιρομετρία παρέχει πολύτιμες διαγνωστικές πληροφορίες, οι οποίες δεν δίδονται από συμβατικές στατικές εξετάσεις».

Όπως εξηγεί η κυρία Κατσαούνου, αυτή η εξέταση έχει ξεκινήσει ως προνόμιο των αθλητών, όμως στην πραγματικότητα όλοι οι άνθρωποι μπορούν να πάρουν σημαντικές πληροφορίες από αυτή την εξέταση, ώστε ανάλογα να προσαρμόσουν την καθημερινότητά τους και τη ζωή τους, είτε να κάνουν κάποιες πιο ειδικές εξετάσεις αν δουν ότι κάποιο από τα συστήματα αρχίζει να πάσχει.

«Η εργοσπιρομετρία συνταγογραφείται, αλλά δυστυχώς τα δημόσια νοσοκομεία στα οποία γίνεται, είναι λίγα, όπως πχ στον Ευαγγελισμό, το Σωτηρία και το Αττικόν στην Αθήνα, στο Παπανικολάου στη Θεσσαλονίκη, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πατρών. Εφόσον αυτή τη στιγμή, υπάρχει και πολύ καλώς υπάρχει από πλευράς Πολιτείας, ο προσανατολισμός της πρόληψης, θα πρέπει και η εργοσπιρομετρία να προστεθεί σε αυτές τις εξετάσεις». Αξίζει να τονιστεί ότι η εργοσπιρομετρία δεν πρέπει να γίνεται όταν υπάρχουν οξείες ή σοβαρές καταστάσεις όπως, πρόσφατο καρδιολογικό επεισόδιο (π.χ. έμφραγμα) μη ρυθμισμένες αρρυθμίες, σοβαρή καρδιακή ανεπάρκεια, πνευμονικό οίδημα, ή ενεργή λοίμωξη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, https://www.iefimerida.gr/ygeia/ergospirometria-se-poia-nosokomeia-ginetai-exetasi?amp

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Παχυσαρκία: Από όσους διακόπτουν τα φάρμακα σχεδόν 1 στους 2 ξαναπαίρνει τα κιλά μέσα στον χρόνο

Ανάλυση σε περίπου 60.000 άτομα δείχνει ότι η χρήση των GLP-1 σκευασμάτων είναι συχνά διακεκομμένη - Ποιες ουσίες εξετάστηκαν Δείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα...

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΚΙ … ΑΛΛΑ”από τον Ομ. Καθηγητή, Ιωάννη , 22.6.2026 –Guidelines  για το Κάρδιο-Νέφρο-Μεταβολικό Σύνδρομο

Συνάδελφοι Συναδέλφισσες …αρχίζει το ματς. Αχ πως μας ενώνει και πώς μας δονεί του Διακογιάννη η φωνή. Από το 1979 Ανεπανάληπτε  Κηλαηδόνη! Τσεβεκίδης Χαρ(Κοζάνη) και Πατριανάκος...

Οι δύο πιο συχνές θυρεοειδίτιδες είναι η Hashimoto και η De Quervain – Τι πρέπει να ξέρουμε

Η σωστή διάκριση ανάμεσα στη θυρεοειδίτιδα Hashimoto και τη θυρεοειδίτιδα De Quervain είναι απαραίτητη, καθώς καθορίζει τη διάγνωση, την πρόγνωση και τη θεραπεία, υπογραμμίζει...

Ετικέτες