Με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της αξιολόγησης 111 νοσοκομείων και 631 κλινικών του ΕΣΥ, ενώ τέθηκε σε λειτουργία το νέο ενιαίο σύστημα προγραμματισμού ραντεβού με γιατρούς. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ισχυρά σημεία του ΕΣΥ αλλά και πεδία βελτίωσης, προσφέροντας πολύτιμα εργαλεία διοίκησης και διαφάνειας.

Αποτελέσματα αξιολόγησης νοσοκομείων και κλινικών
Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε από τις 14 Ιουλίου έως τις 3 Οκτωβρίου, με τη συμμετοχή 14.885 πολιτών άνω των 18 ετών, εξαιρουμένων των παιδιατρικών, ογκολογικών και ψυχιατρικών νοσοκομείων. Το 31% των ερωτηματολογίων προήλθε από την 1η Υγειονομική Περιφέρειακαι η χαμηλότερη συμμετοχή να καταγράφεται στην Κρήτη. Η μεθοδολογία βασίστηκε σε εργαλεία PREMs, που καταγράφουν την εμπειρία των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ο σταθμισμένος μέσος όρος ικανοποίησης διαμορφώθηκε στο 4,04 με άριστα το 5.


Υψηλή εμπιστοσύνη στο ιατρικό προσωπικό
Το υψηλότερο ποσοστό ικανοποίησης, 92%, αφορά την επάρκεια του ιατρικού προσωπικού και του εξοπλισμού, ενώ ακολουθεί η παροχή οδηγιών πριν το εξιτήριο. Οι ασθενείς εκφράζουν εμπιστοσύνη στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ωστόσο εντοπίζονται κενά στη συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων. Χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στην επάρκεια νοσηλευτών και στην ποιότητα της σίτισης, με μόλις 48% θετικές απαντήσεις ( 31% Αττική, 15% δυτική Ελλάδα, 9% Πειραιώς, 6% Κρήτη).

Περιφερειακές διαφοροποιήσεις και συγκρίσεις
Οι υψηλότεροι μέσοι όροι ικανοποίησης εντοπίζονται στην 3η και 1η ΥΠΕ, ενώ χαμηλότεροι καταγράφονται στην 5η και 4η. Συγκριτικά, οι καρδιολογικές, χειρουργικές και παθολογικές κλινικές της Αττικής εμφανίζουν ελαφρώς υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης. Άξιο αναφοράς ότι σε σύγκριση ανάμεσα των κλινικών των ίδων των νοσοκομείων μεγαλύτερα ποσοστά ικανοποίησης συγκεντρώνουν οι καρδιολογικές και χειρουργικές κλινικές σε σχέση με τις παθολογικές κλινικές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αξιοποίηση των δεδομένων επιτρέπει συγκρίσεις ανά χρονική περίοδο, κλινική και ερώτηση, ενώ οι διοικήσεις καταρτίζουν ετήσιες εκθέσεις και λαμβάνουν διορθωτικά μέτρα ή να γίνονται ενέργεις βελτίωσεις εκείι που απαιτείται.

Ψηφιακός προγραμματισμός ραντεβού με γιατρούς του ΕΣΥ
Από την 1η Οκτωβρίου τέθηκε σε λειτουργία η νέα δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού με γιατρούς σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, μέσω της γραμμής 1566, της εφαρμογής MyHealth App και της ιστοσελίδας finddoctor.gov.gr. Μέσα στις πρώτες πέντε ημέρες λειτουργίας πραγματοποιήθηκαν 200.000 ραντεβού, εκ των οποίων 67.000 μέσω τηλεφωνικής γραμμής και 133.000 ψηφιακά.
Διαθεσιμότητα γιατρών και ειδικοτήτων
Οι πολίτες μπορούν να προγραμματίσουν ραντεβού με περισσότερους από 12.600 γιατρούς σε 40 ειδικότητες, έως και τέσσερις μήνες νωρίτερα. Το σύστημα καλύπτει πλήρως τη γεωγραφική επικράτεια, με το μεγαλύτερο ποσοστό ραντεβού (36%) να αφορά παθολόγους. Διαθέσιμοι είναι επίσης 890 καρδιολόγοι, 880 παιδίατροι και εκατοντάδες άλλοι ειδικοί.

Ραντεβού και σε δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Πέρα από τα νοσοκομεία, οι πολίτες μπορούν να κλείνουν ραντεβού με προσωπικούς γιατρούς, συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ και γιατρούς σε δημόσιες δομές ΠΦΥ. Σε μηνιαία βάση προγραμματίζονται πάνω από 800.000 ραντεβού, με το 50% να αφορά προσωπικούς γιατρούς και μέσο χρόνο αναμονής τις τρεις ημέρες. Για αιματολογικές εξετάσεις, ο μέσος χρόνος αναμονής είναι 2,5 ημέρες.

Σύγχρονα εργαλεία διοίκησης και διαφάνειας
Το Υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με τις ΥΠΕ και τη διοίκηση των νοσοκομείων, διαθέτει πλέον ένα ενιαίο εργαλείο αξιολόγησης και προγραμματισμού, που επιτρέπει τη διαχρονική παρακολούθηση της ποιότητας των υπηρεσιών. Η ενιαία αποτύπωση των αποτελεσμάτων ενισχύει τη διαφάνεια και τη δυνατότητα στοχευμένων παρεμβάσεων, ενώ η ετήσια έκθεση αξιολόγησης αναμένεται να παρουσιαστεί τον Ιούλιο του 2026.
Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, σχολιάζοντας τα πρώτα αποτελέσματα από την αξιολόγηση των νοσοκομείων και την εφαρμογή του νέου συστήματος ραντεβού, έκανε λόγο για «τεράστια αλλαγή στην υγεία». Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στην ηθική υποχρέωση της Πολιτείας να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις, επισημαίνοντας ότι η αξιολόγηση θα αποτελέσει εργαλείο για την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας των διοικήσεων. Παράλληλα, ο ίδιος σημείωσε ότι η ενιαία λίστα χειρουργείων και η αύξηση των μεταμοσχεύσεων είναι δείγματα της νέας δυναμικής που αποκτά το σύστημα υγείας.
Από την πλευρά της η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη αναφέρθηκε στη συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ανάπτυξη των ψηφιακών εργαλείων, όπως το MyHealth App και η τηλεφωνική γραμμή 1566. Ηκ. Αγαπηδάκη τόνισε ότι η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού με γιατρούς του ΕΣΥ αποτελεί σημαντικό βήμα για την εξυπηρέτηση των πολιτών, ενώ αναφέρθηκε και στη διαχείριση των αντιγριπικών εμβολίων, διευκρινίζοντας ότι τα συμβατικά διατίθενται χωρίς συνταγή, ενώ τα ενισχυμένα απαιτούν ιατρική γνωμάτευση.