back to top

Καινοτομία και προσωπικό οι δύο τομείς που θα ενισχύσει το νέο νομοσχέδιο υγείας

Το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας εισάγει δύο βασικές μεταρρυθμίσεις: το Ταμείο Καινοτομίας για ταχύτερη πρόσβαση σε προηγμένες θεραπείες και τη δημιουργία ειδικού κλάδου νοσηλευτών με ταχύτερες προσλήψεις και αυξημένες αποδοχές

Ταμείο Καινοτομίας και δημιουργία κλάδου νοσηλευτών, εξέλιξη που σηματοδοτεί ταχύτερες προσλήψεις και υψηλότερες αμοιβές για το νοσηλευτικό κλάδο, είναι οι δύο βασικές μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο (ερανιστικό νομοσχέδιο) του Υπουργείο Υγείας.

Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο να βγει σε δημόσια διαβούλευση – πιθανότατα και αυτή την εβδομάδα – και περιλαμβάνει μια σειρά διατάξεων που αφορούν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) και στο φάρμακο.

Το Ταμείο Καινοτομίας, το οποίο περιμένει η φαρμακοβιομηχανία εδώ και πολλούς μήνες, πρόκειται να δώσει το σήμα εκκίνησης για διαφορετική χρηματοδότηση στα καινοτόμα φάρμακα, ενώ μέχρι τώρα εντάσσονταν στο ίδιο κονδύλι με άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα. Το ύψος της χρηματοδότησης αυτής τουλάχιστον για το 2026 θα διαμορφωθεί σε 50 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Υγείας, η διαθεσιμότητα φαρμάκων φτάνει το 77% στην Ιταλία και το 56% στην Αγγλία, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 43%. Παράλληλα, ο χρόνος διάθεσης νέων φαρμάκων είναι μικρότερος σε αυτές τις χώρες (424 και 347 ημέρες αντίστοιχα), σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 531 ημερώνστην ΕΕ.

Το Ταμείο θα καλύπτει κυρίως τα λεγόμενα προηγμένα θεραπευτικά προϊόντα (ATMPs), δηλαδή καινοτόμες θεραπείες όπως γονιδιακές και κυτταρικές παρεμβάσεις ή τεχνολογίες μηχανικής ιστών. Παράλληλα, η πρωτοβουλία PRIME του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων στοχεύει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης φαρμάκων για σοβαρές και ανεκπλήρωτες ιατρικές ανάγκες, παρέχοντας ενισχυμένη υποστήριξη στις εταιρείες.

Σήμερα, τέτοιες θεραπείες συχνά δεν φτάνουν στην Ελλάδα λόγω του υψηλού clawback που επιβαρύνει τις εταιρείες ή διατίθενται μέσω του ΙΦΕΤ. Η δημιουργία του Ταμείου αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την πρόσβαση των ασθενών σε αυτές.

Για την ένταξη μιας θεραπείας στο Ταμείο προβλέπονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως έγκριση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων, κατάθεση στοιχείων για την αποτελεσματικότητα και τον αριθμό ασθενών, καθώς και πιστοποίηση εξειδικευμένων κέντρων για προηγμένες θεραπείες. Μια αρμόδια επιτροπή αξιολογεί τις αιτήσεις και εισηγείται την τελική απόφαση, ενώ καθορίζονται και δείκτες παρακολούθησης της πορείας των ασθενών.

Τα βασικά οφέλη από τη λειτουργία του Ταμείου αναμένεται να είναι η ταχύτερη πρόσβαση σε καινοτόμες θεραπείες, η καλύτερη διαχείριση της φαρμακευτικής δαπάνης, η ενίσχυση των επενδύσεων και η συνολική προώθηση της φαρμακευτικής καινοτομίας.

Παρά τη σημασία του εγχειρήματος, βέβαια, οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή του έχουν προκαλέσει δυσαρέσκεια στους εμπλεκόμενους φορείς. Επιπλέον, το προβλεπόμενο ετήσιο κονδύλι θεωρείται σχετικά περιορισμένο από τη φαρμακοβιομηχανία, αν και αναγνωρίζεται ως ένα θετικό πρώτο βήμα.

Κλάδος νοσηλευτών

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Υγείας προσπαθεί να περιορίσει την αποχώρηση νοσηλευτικού προσωπικού στην Ελλάδα, που αποτελεί μια από τις «πληγές» του ΕΣΥ σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό, νομοθετική πρωτοβουλία υπό την επιμέλεια της γενικής γραμματέως Υπηρεσιών Υγείας, κυρίας Λίλιαν Βιλδιρίδη, προβλέπει τη δημιουργία ειδικού κλάδου νοσηλευτών. Η αλλαγή αυτή προσφέρει δύο σημαντικά οφέλη: ταχύτερες προσλήψεις χωρίς ΑΣΕΠ και ειδικό μισθολόγιο που θα αυξήσει τις αποδοχές των νοσηλευτών.

Ειδικότερα, οι νοσηλευτές πρόκειται να ενταχθούν στο ειδικό μισθολόγιο, έχοντας την δυνατότητα να λάβουν αυξήσεις και να «ξεμπλοκάρουν» από το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου. Σημαντική είναι και η αλλαγή στη διαδικασία πρόσληψης, καθώς σήμερα οι νοσηλευτές περνούν από την χρονοβόρα διαδικασία του ΑΣΕΠ, που μπορεί να διαρκέσει έως και τρία χρόνια για την πλήρωση θέσεων. Με το νέο σύστημα, οι προσλήψεις θα γίνονται με ειδικές διατάξεις, όπως ισχύει για τους γιατρούς, μέσω ειδικού συμβουλίου ανά Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ), επιταχύνοντας τη διαδικασία.

Ο νέος κλάδος θα περιλαμβάνει επίσης ειδικό σύστημα αξιολόγησης και κρίσεων για τις προαγωγές, σε αντίθεση με το σημερινό καθεστώς που υπάγεται στον γενικό δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα. Επιπλέον, στις προτάσεις των νοσηλευτών μέσω της Πανελλήνιας Συνδικαλιστικής Νοσηλευτικής Ομοσπονδίας του ΕΣΥ (ΠΑΣΥΝΟ-ΕΣΥ) είναι η δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου και από τους νοσηλευτές, όπως πρόσφατα έγινε για τους γιατρούς των δημόσιων νοσοκομείων.

Πηγή: https://www.ygeiamou.gr/idisis/551868/kenotomia-ke-prosopiko-i-dio-tomis-pou-tha-enischisi-to-neo-nomoschedio-igias/

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Παχυσαρκία: Από όσους διακόπτουν τα φάρμακα σχεδόν 1 στους 2 ξαναπαίρνει τα κιλά μέσα στον χρόνο

Ανάλυση σε περίπου 60.000 άτομα δείχνει ότι η χρήση των GLP-1 σκευασμάτων είναι συχνά διακεκομμένη - Ποιες ουσίες εξετάστηκαν Δείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα...

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΚΙ … ΑΛΛΑ”από τον Ομ. Καθηγητή, Ιωάννη , 22.6.2026 –Guidelines  για το Κάρδιο-Νέφρο-Μεταβολικό Σύνδρομο

Συνάδελφοι Συναδέλφισσες …αρχίζει το ματς. Αχ πως μας ενώνει και πώς μας δονεί του Διακογιάννη η φωνή. Από το 1979 Ανεπανάληπτε  Κηλαηδόνη! Τσεβεκίδης Χαρ(Κοζάνη) και Πατριανάκος...

Οι δύο πιο συχνές θυρεοειδίτιδες είναι η Hashimoto και η De Quervain – Τι πρέπει να ξέρουμε

Η σωστή διάκριση ανάμεσα στη θυρεοειδίτιδα Hashimoto και τη θυρεοειδίτιδα De Quervain είναι απαραίτητη, καθώς καθορίζει τη διάγνωση, την πρόγνωση και τη θεραπεία, υπογραμμίζει...

Ετικέτες