back to top

Κετογονική δίαιτα: Σε ποιους ασθενείς μπορεί να είναι ευεργετική 

Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι το β-υδροξυβουτυρικό, που παράγεται μετά από κετογονική διατροφή, ενεργοποίησε τα γονίδια που σχηματίζουν αιμοπετάλια

Μια κετογονική δίαιτα, δηλαδή μια δίαιτα πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες, μπορεί να αντιρροπήσει τον μειωμένο αριθμό αιμοπεταλίων που συχνά προκύπτει μετά από χημειοθεραπεία σύμφωνα με νέα μελέτη σε ποντίκια και άνδρες που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Science Translational Medicine.

Συγκεκριμένα, βρέθηκε ότι ποντίκια με καρκίνο παγκρέατος ή ήπατος που τρέφονταν με κετογονικές δίαιτες ήταν πιο ανθεκτικά στη θρομβοπενία που προκλήθηκε από χημειοθεραπεία με χρήση γεμσιταβίνης από τα αντίστοιχα πειραματόζωα που ελάμβαναν άλλες δίαιτες ελέγχου.

Εντυπωσιακά ευρήματα από τη μελέτη

Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι το β-υδροξυβουτυρικό, που παράγεται μετά από κετογονική διατροφή, ενεργοποίησε τα γονίδια που σχηματίζουν αιμοπετάλια ενθαρρύνοντας ακριβώς την ακετυλίωση ιστόνης στα κύτταρα του μυελού των οστών που ονομάζονται μεγακαρυοκύτταρα.

Στη συνέχεια, η ομάδα εξέτασε τις επιδράσεις μιας κετογονικής δίαιτας στα αιμοπετάλια σε ανθρώπους, σε 5 υγιείς άνδρες εθελοντές. Ακολουθώντας μια αυστηρή κετογονική δίαιτα για 7 ημέρες, αύξησαν οι άντρες αυτοί μέτρια τον αριθμό των λειτουργικών αιμοπεταλίων κατά περίπου 1,1 φορές σε σύγκριση με μια κανονική δίαιτα. Δεν επηρεάστηκαν το εύρος κατανομής αιμοπεταλίων, ο μέσος όγκος αιμοπεταλίων ή ο αριθμός των ερυθρών ή λευκών αιμοσφαιρίων.

Τέλος, οι ερευνητές μελέτησαν αναδρομικά 28 άνδρες με καρκίνο, οι οποίοι ελάμβαναν συμβατική χημειοθεραπεία είτε ως μονοθεραπεία είτε σε συνδυασμό με ανοσοθεραπεία. Ένας κετογονικός διατροφικός τρόπος ζωής που περιελάμβανε χαμηλά ποσοστά υδατανθράκων, μέτρια ποσοστά πρωτεΐνης και υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά αναφέρθηκε από 11 ασθενείς, ενώ ένας συμβατικός διατροφικός τρόπος ζωής από τους υπόλοιπους 17.

Παρά το γεγονός ότι οι ομάδες ήταν συγκρίσιμες ως προς την ηλικία και το φύλο, τα άτομα που ακολουθούσαν την κετογονική δίαιτα είχαν σημαντικά υψηλότερο αριθμό αιμοπεταλίων από τα άλλα. Η επαγόμενη από τη χημειοθεραπεία θρομβοπενία δεν εμφανίστηκε σε κανένα από τα άτομα που ακολουθούσαν κετογονική δίαιτα έναντι 11,8% αυτών που ακολουθούσαν συμβατική δίαιτα. Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές στους υπόλοιπους τύπους κυττάρων αίματος.

Χαμηλός αριθμός σε αιμοπετάλια

Χαμηλοί αριθμοί αιμοπεταλίων εμφανίζονται σε 1 στους 10 ασθενείς που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία για καρκίνο, θέτοντας τους σε αυξημένο κίνδυνο επιπλοκών ειδικά κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης αλλά και αυξημένη πιθανότητα αιμορραγίας γενικότερα.

Τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής, που περιέχει 3 πειραματικές και κλινικές υπομελέτες, καταδεικνύουν τις πιθανές προληπτικές και θεραπευτικές δυνατότητες της κετογονικής δίαιτας στην επαγόμενη από τη χημειοθεραπεία θρομβοπενία.

Επιμέλεια: Οι Καθηγητές της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Σταυρούλα (Λίνα) Πάσχου (Επίκουρη Καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας), Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Καθηγήτρια Θεραπευτικής-Επιδημιολογίας-Προληπτικής Ιατρικής) και Θάνος Δημόπουλος (Καθηγητής Θεραπευτικής-Αιματολογίας-Ογκολογίας και Πρύτανης ΕΚΠΑ)

Πηγή: https://www.in.gr/2022/12/09/health/ketogoniki-diaita-mporei-na-einai-eyergetiki-se-astheneis-pou-lamvanoun-ximeiotherapeia/

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Διαχείριση Αιμορραγιών κατά την Αντιπηκτική Θεραπεία: Ένας Πρακτικός Οδηγός για Κλινικούς Ιατρούς

Μια νέα δημοσίευση στο European Heart Journal - Acute Cardiovascular Care παρουσιάζει έναν ολοκληρωμένο πρακτικό οδηγό για τη διαχείριση ασθενών που εμφανίζουν αιμορραγία ενώ...

mRNA γρίπης: Ποιες οι βασικές διαφορές και τα νέα πλεονεκτήματα

Ο FDA ενέκρινε το πρώτο εμβόλιο γρίπης που βασίζεται στην τεχνολογία mRNA, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα νέο είδος εμβολίου. Το mRNA αντιγριπικό εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο για ενήλικες 50 ετών και άνω που θέλουν...

Προσωποποιημένη διατροφή: Το μέλλον στην επιστήμη της διαιτολογίας;

Η διατροφή αποτελεί θεμελιώδη παράγοντα για την υγεία, την πρόληψη χρόνιων νοσημάτων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Παρ’ όλα αυτά, για πολλές δεκαετίες, οι διατροφικές οδηγίες...

Ετικέτες