Καρδιοπαθείς:10 διατροφικές συμβουλές για την περίοδο των εορτών

Οι καρδιοπαθείς γενικότερα διατρέφονται με ένα συγκεκριμένο διαιτολόγιο, οπότε κατά την διάρκεια των μεγάλων εορτών μπορούν, και αν ναι πόσο να εκτρέπονται; Το ερώτημα απασχολεί όλους τους αρρώστους αλλά ιδιαίτερα τους καρδιοπαθείς, τους υπερτασικούς και τους διαβητικούς.Είναι πράγματι μεγάλη αλήθεια ότι το είδος της τροφής αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες της καλής υγείας. Όμως η διατροφή ενός ανθρώπου σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί φάρμακο με δοσολογία και παρενέργειες. Η υπερβολή αλλά και η δημιουργία τύψεων σε ορισμένες περιπτώσεις παρεκτροπής είτε από τον άρρωστο είτε από το συγγενικό του περιβάλλον μόνο κακό μπορούν να επιφέρουν στην συναισθηματική κατάσταση του καρδιοπαθούς, ο οποίος αισθάνεται κατά αυτόν τον τρόπο περισσότερο ασθενής. Η μεσογειακή διατροφή, για παράδειγμα, με λίγο κρασί, θεωρείται και σήμερα η ιδεώδης διατροφή για όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα για τους καρδιοπαθείς. Εν τούτοις είναι δύσκολο να καταπολεμήσει κανείς τη λαιμαργία του. Τα γλυκά, τα αλμυρά, τα βούτυρα και τα πάσης φύσεως νόστιμα φαγητά είναι πειρασμοί που είναι δύσκολο να αποφύγει κάποιός. Το εύλογο ερώτημα πάντα, και όχι μόνο για τους καρδιοπαθείς, είναι το πόσο συχνά μπορεί κάποιος άνθρωπος να παρεκτρέπεται διαιτητικά. Η απάντηση είναι αυτονόητη. Όσο γίνεται λιγότερες παρεκτροπές. Επίσης σωστή διατροφή δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη σχολαστικότητα όσον αφορά τις θερμίδες που μας δίνουν οι τροφές. Η τελική έκβαση, δηλαδή το πόσο βάρος θα πάρουμε, εξαρτάται από τον αριθμό των θερμίδων που παίρνουμε, μείον τον αριθμό των θερμίδων που καταναλώνουμε κυρίως κατά την άσκηση. Έτσι οι καρδιοπαθείς πρέπει να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην άσκηση και όχι στην συνεχή μείωση της ποσότητας της τροφής. Η αποφυγή των γαλακτοκομικών, των κρεάτων και γενικά των τροφών που περιέχουν χοληστερίνη, σε συνδυασμό με την ευρύτατη χρήση του ελαιόλαδου, επιτυγχάνει μείωση της κακής χοληστερίνης κατά 20% έως 30%. Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από την 40ημερη νηστεία που προηγείται των Χριστουγέννων, όπου διαπιστώνεται εντυπωσιακή ελάττωση των επιπέδων χοληστερίνης, για εκείνους που νηστεύουν αυστηρά. Όμως τα γιορτινά τραπέζια ανήκουν στις εξαιρέσεις. Μπορεί να περιέχουν αναμφισβήτητα τα πάντα. Ίσως θα πρέπει να είναι κάποιοι προσεκτικότεροι στην ποσότητα του φαγητού, όπως και στην ποσότητα του κρασιού και της μπύρας. Το να παραβιάζει κάποιος τη δίαιτά του για μια ημέρα, δεν του αλλάζει το συνολικό φορτίο καθώς και την πρόγνωση της υγείας του. ‘Η διατροφή όμως τώρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για να είμαστε και να μείνουμε υγιείς, να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να προστατέψουμε τον εαυτό μας μέσα στην πανδημία.10 Διατροφικές συμβουλές για τις γιορτές:

1. Καταναλώστε 5 φρούτα και λαχανικά ημερησίως.

2. Καταναλώστε τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά όπως είναι η Βιτ.C , το σελήνιο, οι πολυφαινόλες κ.ά. αποτελούν ισχυρούς συμμάχους στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Τροφές πλούσιες σε Βιταμίνη C είναι όλα τα εσπεριδοειδή, οι φράουλες, τα ακτινίδια τα μούρα, οι πιπεριές κ.ά.

3. Φάτε όσο πιο φρέσκα τρόφιμα γίνεται . Σημειώνουμε ότι τα κατεψυγμένα λαχανικά διατηρούν όλες τους τις βιταμίνες

4. Η βρόμη, είναι πλούσια σε β-γλυκάνη ,ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και μπορεί να καταναλωθεί για πρόγευμα ή δείπνο με γάλα ή γιαούρτι ή να προστεθεί σε διάφορα smoothies

5. Καταναλώστε τροφές πλούσιες σε προβιοτικά όπως το άπαχο κεφίρ, το χωριάτικο γιαούρτι ενισχύουν το ανοσοποιητικό μέσω των ωφέλιμων βακτηρίων που περιέχουν

6. Καταναλώστε τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά οξέα π.χ. λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλες, σκουμπρί, σολομό, φαγκρί, λαβράκι και ξηρούς καρπούς.

7. Καταναλώστε τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D π.χ. λιπαρά ψάρια, κρόκος αυγού, γάλα φαίνεται να βοηθούν στην καταπολέμηση των ιώσεων.

8. Διάφορα βότανα που φαίνεται να έχουν ευεργετική δράση είναι το φασκόμηλο που θεωρείται το βότανο της μακροζωίας, το τσάι του βουνού και το πράσινο τσάι που βοηθούν στην αντιμετώπιση των ιώσεων και των κρυολογημάτων.

9. Πιείτε 8 ποτήρια νερό. Ενυδατώνεστε επαρκώς με τουλάχιστον 2 με 2 ½ λίτρα υγρά ημερησίως κατά προτίμηση σε χλιαρή θερμοκρασία, όχι παγωμένα και μειώστε το αλκοόλ.

10. Μειώστε τη ζάχαρη , παχαίνει και βυθίζει το ανοσοποιητικό σε λήθαργο.

Επιμέλεια: Τσούγκος Ηλίας, Καρδιολόγος MD PHD, Διευθυντής ΣΤ΄Καρδιολογικής κλινικής, Νοσοκομείο Υγεία, Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Περισσότερα Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Νέες Δημοσιεύσεις

Πότε θα χτιστεί τείχος ανοσίας στην Ελλάδα – Θα κάνουμε καλοκαίρι;

Ένα ικανοποιητικό τείχος ανοσίας αναμένεται γύρω στο τέλος του δευτέρου τριμήνου του έτους Τη δική της εκτίμηση για το...

Κορονοϊός: Ξεκινά ο εμβολιασμός και για τις ηλικίες 65 και άνω στην Ελλάδα με το εμβόλιο της AstraZeneca

Τον εμβολιασμό με το εμβόλιο της AstraZeneca και για τις ηλικίες 65 ετών και άνω, προανήγγειλε ο υπουργός Υγείας.

Σακχαρώδης Διαβήτης και Covid-19

Μια Γαλλική πολυκεντρική μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό της Ευρωπαϊκής Διαβητολογικής Εταιρείας  επισημαίνει ότι οι μισοί από τους νοσηλευόμενους ασθενείς με COVID-19 και συνυπάρχοντα Σακχαρώδη...

Ετικέτες